Wednesday, November 14, 2012

Maal Hijrah,.

.,بسم الله الرحمن الرحيم

,.السلا م عليكم



hyep! readers,. memandangkan dah nak dekat awal muharam,. aku nak ucap salam maal hijrah ,.^_^,. dah masuk tahun baru kan ikut kalendar islam,.. hee~,. talking about this,. baru2 ni aku ada join ceramah kat Masjid,. nearby my house,. 'gila baek' kan aku ni!(haish,. 'takmau' riak ooo),.juz kidding,. tajuk ceramah of course la pasal hijrah,. guess what?? aku mengantuk,.nak buat camna dah memang 'pesyen' aku stail 'dengaq' ceramah camni,.takleh elak,. nafsu2,. astaghfirullahala'zim,. back to the topic guys!,. like usual,. bicara tentang hijrah Rasulullah S.A.W ke kota Madinah,. seperti yang kita belajar dalam sukatan pendidikan islam tuu,. ceramah ni disampaikan oleh ustaz Zainal Asri,. mudir darul hadis area tok keling,. ada satu part tu kan,. ustaz ni kata,."hat ni,.mesti hampa tak pernah dengaq,. sebab jarang orang cita dan orang tak berapa tau,." lepas kafir quraisy nak serang Rasulullah,. mereka terkejut melihat Saidina Ali di pmbaringan,. padahal mreka ingat Rasulullah,. lalu mereka bertanya kepada Saidina Ali ke manakah Rasulullah? Saidina Ali kemudian terus-terusan menjawab dia tidak tahu hanya keraan untuk melindungi Rasulullah,. sungguh mulia kan perbuatan Saidina Ali R.A? mereka terus mendesak Saidina Ali sehingga beliau diseret ke Kaabah dan terus didesak,dipukul,. disepak malahan diterajang,. tetapi Saidina Ali tetap mengatakan tidak tahu,. sampai macam tu sekali? Allahuakbar,. tu baru 'tera' tokoh terulung,. kita yang  ada 'lani',. sanggupkah pertahankan Rasulullah sampai dipukul teruk sekalipun? wallahualam,. aku pun entah boleh ke tidak jadi macam tu,. sungguh dalam cinta Saidina Ali terhadap Rasulnya kan? berbanding aku? or kita semua??sesungguhnya manusia biasa macam kita ni masih banyak kekurangan yang perlu diperbaiki,. ok,. rasanya kat sini dulu 'kot' entri aku kali ni,. next entri aku cita 'pulak' pasal akhir zaman,. kisah ni sambungkait ngan ustaz zainal asri punya ceramah 'gak',. sekian

No comments:

Post a Comment